Yoga-oefening / Asana

held / virasana

Vira betekent held, strijder of overwinnaar. Deze houding is goed voor meditatie en prandyama. De houding ziet er relatief eenvoudig uit en heeft maar 1 ster en vergt toch meerdere minuten oefening per dag gedurende enkele maanden voor volledige flexibiliteit en perfectie, dus forceer de knieën en enkels niet en bespaar je lichaam de blessures.
Foto
held / vīrāsana
Instructies
  • Kniel op de vloer met je onderbenen parallel en voeten gestrekt.
  • Buig je hoofd voorover richting de grond en plaats je handen op je kuiten.
  • Strijk je kuiten glad met je vingers in een beweging richting voeten.
  • Ga met je billen tussen je voeten zitten en laat je handen op de bovenbenen rusten.
  • Zorg ervoor dat je zitbotjes de vloer raken en strek je rug van bekken tot hoofd, maar zorg voor een natuurlijke ronding.
Focus van de blik / dristhi
  • Met gesloten ogen
  • Omhoog
Video
Minder belastende variant op deze yogahouding
  • Ga op een yogabolster, (meditatie)kussen of opgevouwen handdoek zitten om de knieën te ontlasten.
Intensievere variant op deze yogahouding
  • Strek je armen omhoog met de handpalmen in elkaar gestrengeld en naar boven gericht.
  • Leg je handen op knieën in een mudra.
  • Buig voorover en leg je hoofd op de grond tussen je knieën met de handpalmen op je voeten.
Type yoga-oefening

Geschikt voor: 

Iyengar-moeilijkheidsgraad: 

  • 1 ster
Verhoogd risico

Contra-indicaties: 

zin in een yogaretraite?

Boek een yogaretraite

zoek een yogaretraite die bij jou past

yoga, surf & yoga, of liever verstilling en meditatie


gewenste aankomstdatum

 

Over ProYoga

Privacy & Voorwaarden

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

copy protected © 2014-2018 ProYoga © 2014-2018 ProYoga