liggende held / supta virasana | ProYoga

Yoga-oefening / Asana

liggende held / supta virasana

Vira betekent held, strijder of overwinnaar. Deze houding is goed voor meditatie en prandyama. De houding ziet er relatief eenvoudig uit en heeft maar 2 sterren en vergt toch meerdere minuten oefening per dag gedurende enkele maanden voor volledige flexibiliteit en perfectie, dus forceer de knieën en enkels niet en bespaar je lichaam de blessures.
Foto
liggende held / supta virasana
Instructies
  • Ga op je knieën zitten met je voeten gestrekt naar achteren in het verlengde van je knieën.
  • Buig voorover en strijk over je kuiten om de spieren gelijk te verdelen naar de binnen- en buitenkant.
  • Ga zitten tussen je voeten en recht je rug vanuit je onderbuik naar je kruin.
  • Laat geen ruimte tussen de binnenkant van je enkels en heupen.
  • Plaats je handen achter je en laat je voorzichtig zakken op je onderarmen.
  • Laat je bovenlichaam achterover zakken tot op de grond en strek je armen langs je hoofd.
  • Houd deze houding aan voor zolang het aangenaam voelt.
  • Kom terug omhoog door je armen naar voren te bewegen en vervolgens op je ellebogen steun te zoeken om omhoog te komen.
  • Sluit de oefening af met een strekking in de Omlaagkijkende Hond.

Let op: voor ongeoefenden kan deze houding erg belastend zijn voor de knieën. Gebruik dan ook hulpmiddelen of kies een andere oefening.

Focus van de blik / dristhi
  • Met gesloten ogen
  • Omhoog
Minder belastende variant op deze yogahouding
Intensievere variant op deze yogahouding
Type yoga-oefening

Geschikt voor: 

Iyengar-moeilijkheidsgraad: 

  • 2 sterren
Verhoogd risico
Counterpose

zin in een yogaretraite?

Boek een yogaretraite

zoek een yogaretraite die bij jou past

yoga, surf & yoga, of liever verstilling en meditatie


gewenste aankomstdatum

Enjoy your daily

Yoga Design Lab

Yoga Design Lab | aanbieding met kortingscode voor combinatiekorting tot 20% korting
bij 4 artikelen

Privacy & Voorwaarden

Contact

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

copy protected © 2014-2019 ProYoga © 2014 - ProYoga®