stafhouding / dandasana | ProYoga

Yoga-oefening / Asana

stafhouding / dandasana

De Stafhouding (Dandasana) lijkt een gemakkelijke houding, maar omdat we meestal zitten met steun in onze rug wordt deze houding al snel moeilijk om gedurende langere tijd vol te houden. Regelmatige beoefening traint de buik- en rugspieren om het middel.
Foto
stafhouding / dandasana
Instructies
  • Ga op je billen zitten met de benen voorwaarts gestrekt naast elkaar.
  • Vergroot het contact tussen je zitbotjes en de grond door je bekken voorzichtig te kantelen, waarbij je de benen naar binnen kantelt en met je linkerhand je linkerbil optilt en met je rechterhand je rechterbil.
  • Plaats je handen vlak naast je heupen, de vingers wijzen hierbij naar voren.
  • Adem in en strek de armen, waarbij je handen afzet tegen de grond.
  • Maak de borstkas breed en ruim en span de buikspieren iets aan, waardoor de buik wat naar binnen wordt getrokken.
  • Trek de tenen naar je toe, duw de hielen van je af en span de bovenbenen aan, hierdoor komen de knieholten dichter bij de grond.
  • Adem gedurende 5-10 keer rustig in deze houding door en ontspan vervolgens.
Focus van de blik / dristhi
  • Recht vooruit
Minder belastende variant op deze yogahouding
  • Plaats je handen naast je billen en druk jezelf lichtjes omhoog.
  • Ga op een kleine bolster of opgerolde handdoek zitten.
stafhouding / dandasana
Intensievere variant op deze yogahouding
  • Adem in en strek je armen naar voren, waarbij je de vingertoppen naar binnen krult en de duimen omhoog houd.
  • Adem uit en buig met een rechte rug naar voren, met je armen evenwijdig aan de grond.
Type yoga-oefening

Geschikt voor: 

Iyengar-moeilijkheidsgraad: 

  • 2 sterren

zin in een yogaretraite?

Boek een yogaretraite

zoek een yogaretraite die bij jou past

yoga, surf & yoga, of liever verstilling en meditatie


gewenste aankomstdatum

Enjoy your daily

Yoga Design Lab

Yoga Design Lab | aanbieding met kortingscode voor combinatiekorting tot 20% korting
bij 4 artikelen

Privacy & Voorwaarden

Contact

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

copy protected © 2014-2019 ProYoga © 2014 - ProYoga®