ondersteunde hoofdstand I / salamba sirsasana I | ProYoga

Yoga-oefening / Asana

ondersteunde hoofdstand I / salamba sirsasana I

De Ondersteunde (Salamba) Hoofd-stand (Sirsa) is een intensieve houding voor gevorderden en dient met de nodige voorzichtigheid uitgevoerd te worden. Het is één van de belangrijkste asana's, omdat het als basishouding dient voor andere asana's. De verschillende variaties vormen onderdeel van de Sirsana-cyclus. Een goede beheersing zorgt voor meer balans en een verbeterde houding, zowel fysiek als mentaal. Zorg dat je als beginner iemand bij je hebt staan die je kan ondersteunen, of probeer de oefening de eerste keren tegen een muur.
Foto
ondersteunde hoofdstand I / salamba sirsasana I
Instructies
  • Begin zittend op je knieën met je onderarmen op de grond.
  • Strengel je vingers in elkaar en maak een kommetje met je handen.
  • Verstevig je grip op de vloer met de onderkant van je handen en je onderarmen.
  • Laat je handen staan en loop een klein stukje achteruit op je knieën.
  • Adem uit, trek je schouderbladen naar achteren en plaats je achterhoofd in het kommetje van je handen.
  • Plaats je kruin op de vloer, strek je benen en loop langzaam vooruit richting hoofd totdat je heupen boven je schouders zijn.
  • Houd je schouderbladen aangespannen op de rug.
  • Buig je benen en kom op kracht vanuit je onderbuik omhoog of maak een klein sprongetje.
  • Houd je benen parallel, breng je knieën recht boven je schouders met de benen gehoekt en strek je uit vanuit je staartbeen.
  • Verdeel het gewicht evenwichtig tussen je hoofd en onderarmen. Voorkom teveel druk op je nek.
  • Breng je dijen bij elkaar en strek je benen recht omhoog boven je lichaam.
  • Span je voeten aan en laat de tenen naar de vloer wijzen.

Een dringend advies: dit is een oefening voor gevorderden, dus wees voorzichtig en ga niet over je grenzen heen. Blessures kunnen hiervan het gevolg zijn. Professionele begeleiding is raadzaam.

Focus van de blik / dristhi
  • Naar het puntje van de neus
Video

Credits: 

Minder belastende variant op deze yogahouding
  • Blijf in een driehoek staan met je hoofd in je handen gedrukt en met je voeten gestrekt en je tenen nog op de grond.
Intensievere variant op deze yogahouding
Type yoga-oefening

Geschikt voor: 

Iyengar-moeilijkheidsgraad: 

  • 4 sterren
Verhoogd risico
Counterpose

zin in een yogaretraite?

Boek een yogaretraite

zoek een yogaretraite die bij jou past

yoga, surf & yoga, of liever verstilling en meditatie


gewenste aankomstdatum

Enjoy your daily

Yoga Design Lab

Yoga Design Lab | aanbieding met kortingscode voor combinatiekorting tot 20% korting
bij 4 artikelen

Privacy & Voorwaarden

Contact

Privacy

Gebruiksvoorwaarden

copy protected © 2014-2019 ProYoga © 2014 - ProYoga®